top of page
USERGUIDE
HOME
ABOUT
PHILOSOPHY
GENEALOGY
TEACHING
RESEARCH
THE NEW ACADEMIA
MORE
Introduktion til License2story
License2story
CONTACT
More
Use tab to navigate through the menu items.
License2story
- multiple choice test
Hvilke workshops har du deltagt i?
*
Organisationskonsultation, organisatorisk læring og kommunikation (KDM_6.sem_BA_Kommunikation_AAL)
Forandring og intervention gennem kommunikation (KDM_2.sem_KA_Kommunikation_AAL)
Konsulentrollen i teori og praksis, valgfag (KDM_2.sen_KA_Valgfag_AAL_F23)
Andet:
Hvem har udviklet metoden?
*
Steve Jobs
Otto Scharmer
Anete Strand
Ann Charlotte Thorsted
Hvilke tre inspiratonskilder er der bag metoden?
*
Sandplay
Storytelling
Role play
Lego serious play
Hvilke to formål er der med OT-processen?
*
Frisætte deltageren fra evt. låste fortællinger
Skabe nye handlerum for deltagerne
Styre mod en forudtænkt bestemt fortælling
Definere deltagernes individuelle holdninger
Hvilken forskningsbaseret tilgang er metoden en del af?
*
Material storytelling
Leg i organisationer
Appreciative inqiury
Hvilke tre underlag anvendes som del af metoden?
*
Kartonark
Sandkasse
Ler
Bordflade
Foam clay
Hvilke af følgende faser er del af OT-processen?
*
Indledende spørgerunde med deltagerne om dagens emne
Valg af figurer
Placering af figurer
Samtale ud fra formsprogets grammatik
Introduktion
Reflekterende team har ordet
Hvad er hensigten med de tavse faser?
*
At åbne for højre hjernehalvdels analoge processer
At give deltagerne ro til at arbejdet
Undgå at andre deltageres kommentarer farver andres valg
Hvad indgyder følgende centrale citat til?: “Figures collect the people through their invitation to inhabit the corporeal story told in their lineaments”.
*
Udvælg figurer du allerede kender
Lad dig invitere af figuren til at fortælle om de kropsligt indlejrede erfaringer du genkender i figurens linjer
Anvend figuren til at slippe din frie fantasi løs
Hvordan virker metoden IKKE?
*
Figuropstillingen er en kommunikationsplatform for en undersøgende dialog
Allerede planlagte fortællinger gives form
Refleksioner omkring emnet/problemstillingen opstår gennem de associationskæder, som figuren vækker
Der skabes reframinger og dermed nye fortællinger gennem metoden
Udpeg de seks rigtige guidelines
*
Beslut dig for hvilken historie du gerne vil fortælle…
Slå ‘hjernen’ fra og lad figurere vælge jer eller lad hånd/øjne vælge…
Vælg dine yndlingsfigurer
Gå med formsprogets præmisser… fortæl i relation til figurerne
Start altid med at fortælle hvorfor du tog den figur…
Gælder også for placeringen i sandkassen… lad hånd/øjne vælge…
Undlad - i første omgang - at analysere meningen…
Brug tiden konstruktivt… vær målrettet
Gå langsomt frem, ned i tempo, dvæle, spørg ind, undersøg nærmere…”hvad ku’ det ellers være”?
Lyt til mavefornemmelsen, den fortæller hvornår konfigurationen er ‘færdig’…
Hvilken af de fire måder at vide på placeres OT-metoden i?
*
Experiental knowing
Presentational knowing
Propositional knowing
Practical knowing
Hvilke to fokusområder er IKKE en del af Material Grammer (formsprogets præmisser)
*
Undergrupperinger af problemstillingen
Modpoler/kontraster i farver, materialer, overflade, størrelser, vægt, symboler
Værdier (fred, bæredygtighed, ligeværdighed, mv.)
Relationer mellem nøglefigurer/grupperinger
Retninger, barrierer, veje, forbindelser i konfigurationen
Temaer (konflikt, rigdom, skønhed, mv.)
Center/periferi i konfigurationen
Send besvarelsen
bottom of page